Co se na základě novely reálně stane následující měsíce
- Všechny veřejné instituce budou muset mít aplikaci a vést spisovou službu elektronicky s platností od ledna 2022 a účinností do konce roku 2025. Seznam účinnosti novely zákona vůči typu instituce.
- Někteří prodejci aplikací, MV i archiváři budou strašit. Nenechte se však ovlivnit zbytečně obavami! Nakonec vyhraje selský rozum a přejít na elektronickou verzi nebude nic složitého, jak by se mohlo zdát, pokud si vyberete řešení elektronické spisové služby chytře. Pokud zvažujete TESS Online pro výkon elektronické spisové služby, rádi Vám ve všem pomůžeme.
- Pracovníci organizací, které se nenechají unést počátečními emocemi, si koupí skvělé aplikace a budou jásat, kolik jim to ušetří času a jak jim digitalizace pomáhá mít ve všem pořádek.
- Pracovníci organizací, které budou chtít především ušetřit, si zřídí aplikace (často zbytečně složité a špatné použitelné) výhodně přes své zřizovatele, ale po čase zjistí, že udělali chybu. Práce jim v aplikacích bude trvat moc dlouho a servisu se nebudou moci dovolat, když budou potřebovat pomoc. A protože zjistí, že existují použitelnější programy, vymění je za ně.
- Po atestaci spisových služeb v druhém kvartálu 2023 zmizí nabídky od více jak 90 % dodavatelů, kteří už nezvládnou splňovat národní standard a nezískají atestaci. Drtivá většina velkých dodavatelů, ke kterým se řadíme, však atest získá. Náš odhad je, že pouze 10–15 dodavatelů splní atestace elektronických spisových služeb.
- Organizace, které počkají na poslední chvíli, zaplatí pravděpodobně o 50 – 200 % větší cenu, protože těch několik dodavatelů bude velmi vytížených z důvodu velké poptávky. Téměř 20 tisícový trh bude atestované aplikace potřebovat a tak málo dodavatelů nedokáže v čase uspokojit takový počet implementací. Dodavatelé proto plošně zvýší ceny, protože jednoduše budou moci a zvýšení ceny je jedinou obranou proti velké poptávce. Dodavatelé si tedy nakonec budou moci vybírat, jaké klienty budou chtít a ti, co mají jednoduše použitelné aplikace o to více. Proto, přejděte na elektronickou spisovku čím dříve, tím lépe. Ušetříte a získáte servis ve zprovoznění aplikace, který po září 2023 pravděpodobně již nezískáte. Určitě si projděte návod Jak chytře vybrat a poptat elektronickou spisovou službu.
Atestace v praxi 2023–2026
- Do 1. 7. 2023 bude zahájeno atestování elektronických systémů spisové služby.
- Od 1. 7. 2024 se nesmí nabízet aplikace spisových služeb, které nejsou atestovány. Certifikace bude trvat cca 3 měsíce.
- Od 1. 1. 2025 nesmí veřejnoprávní původci, kteří již používají neatestovaný systém elektronické spisovky, používat tento software a musí přejít na atestovanou aplikaci. Doporučujeme začít zprovozňovat atestovanou aplikaci rovnou, či nejpozději v létě 2024.
- Od 1. 1. 2026 není možné vést spisovou službu listinně, ale pouze v atestovaném elektronickém systému spisové služby.
ZÁKLADNÍ POJMY
Atestace – Ověření souladu aplikace eSSL s požadavky zákona o spisové službě a archivnictví a NSESSS (Národní standard elektronických systémů spisových služeb).
Atestační středisko – Fyzická nebo právnická osoba (licencuje Ministerstvo vnitra), která provádí atestace programů elektronické spisové služby.
Veřejnoprávní původci a používání aplikace elektronické spisové služby
Veřejnoprávní původci mohou využívat pouze aplikace elektronické spisové služby, které získali atest = splňují požadavky zákona, vyhlášky podle § 70 odst. 1 a NSESSS. Pokud se dodavateli zneplatní atest aplikace, může ji veřejnoprávní původce používat nanejvýš jeden rok od data zneplatnění atestu programu a musí program vyměnit za jiný, který atest splňuje.
Získání atestace elektronického systému spisové služby
Dodavatelé elektronických systémů spisových služeb budou muset získat u atestačního střediska atest o splnění nároků na požadavky dle zákona č. 499/2004 Sb. a NSESSS, což je seznam téměř 400 funkcionalit, které musí aplikace splňovat, např.: elektronické podpisy a kontrola podpisu včetně časového razítka, ukládání transakčních protokolů a jmenný rejstřík. Atest pro systémy dodavatelů platí 2 roky a za atestaci je odvedena výše úplaty, která dnes není známa a kterou vydá Ministerstvo vnitra. Seznam platných atestů budou muset zveřejnit na internetových stránkách samotné střediska, které atesty provedly a dále budou informovat MV, které je zveřejnění ve Věštníku MV.
Zneplatnění atestu
Atestační středisko po kontrole a zjištění, že aplikace dodavatele elektronického systému spisové služby nesplňuje požadavky atestu zneplatní atest, informuje MV o zneplatnění a obě instituce zveřejní neplatnost atestu. Samozřejmě objednatel atestu a dodavatel programu, jsou taktéž informování o výsledku, platnosti či zneplatnění atestu.
1 000 000 Kč pokuty dodavatelům neatestovaných aplikací elektronické spisové služby
Dle § 69e je zakázáno dodávat veřejnoprávním původcům neatestovaný program spisové služby, který nesplňuje požadavky tohoto zákona, vyhlášky podle § 70 odst. 1 a národního standardu, pod pokutou jednoho milionu Kč.
Přechodné ustanovení povinnosti vést elektronickou spisovou službu
Povinnost vést elektronickou spisovou službu budou mít všichni veřejnoprávní původci, avšak platí rozdělení na dvě skupiny původců, dle termínu, do kdy musí uvést vedení spisové služby do souladu s novelou.
Povinnost veřejnoprávních původců – skupina A:
Následující veřejné instituce musí uvést do souladu se zákonem vedení spisové služby do 31. prosince 2024 – po tomto termínu musí vést spisovou službu v elektronickém systému spisové služby.
a) organizační složky státu,
b) ozbrojené síly,
c) bezpečnostní sbory,
d) státní příspěvkové organizace,
e) státní podniky,
f) územní samosprávné celky,
Povinnost veřejnoprávních původců – skupina B:
Následující veřejné instituce musí uvést do souladu se zákonem vedení spisové služby do 31. prosince 2025 – po tomto termínu musí vést spisovou službu v elektronickém systému spisové služby.
f) územní samosprávné celky,
g) organizační složky územních samosprávných celků, vytvářejí-li dokumenty uvedené v přílohách č. 1 nebo 2 k tomuto zákonu,
h) právnické osoby zřízené nebo založené územními samosprávnými celky, vytvářejí-li dokumenty uvedené v přílohách č. 1 nebo 2 k tomuto zákonu,
i) vysoké školy,
j) školy a školská zařízení s výjimkou mateřských škol, výchovných a ubytovacích zařízení a zařízení školního stravování (dále jen „školy“),
k) zdravotní pojišťovny,
l) veřejné výzkumné instituce,
m) právnické osoby zřízené zákonem.